dr Joanna Zdebska-Schmidt
Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury
- Współpraca ze szkołami wymaga uwagi, czasu i wrażliwości
- Po okresie zamknięcia uczniowie mogą mieć większe trudności z przystosowaniem się do panujących w danym miejscu zasad — warto być wyrozumiałym i wyjaśnić, co i dlaczego jest ważne
- Dobra relacja z nauczycielami to swoista inwestycja, z której korzystają wszyscy: nauczyciele, uczniowie i instytucje kultury
- Dostępność to przede wszystkim niwelowanie barier i myślenie o wszystkich możliwych odbiorcach oferty instytucji kultury
- ETR to tak zwany tekst łatwy do czytania i rozumienia
- Wymagane ustawą teksty łatwe, które powinny pojawić się na każdej stronie internetowej instytucji kultury, muszą zawierać podstawowe informacje o instytucji
- Nawet jeśli profil naszej instytucji polubiło kilka tysięcy osób, większości z nich nasze posty nie będą się wyświetlały
- Różne triki, które mają zwiększyć zasięg postów, nie mają żadnej skuteczności, algorytmu nie da się na dłuższą metę oszukać
- Zamiast stawiać na masowe zasięgi, lepiej skupić się na wydarzeniach
- Facebook jest największym serwisem społecznościowym, z którego z powodzeniem korzystają coraz starsi użytkownicy
- Aby odbiorcy widzieli publikowane przez nas posty, warto wchodzić w interakcje z użytkownikami
- W sprawnym i regularnym publikowaniu treści na Facebooku mogą pomóc okresowe harmonogramy
- Niezależnie od trwającej sytuacji pandemicznej warto zadbać o to, by nadal być aktywnym w sieci, a także rozwijać w tym zakresie swoje umiejętności
- Dobre przygotowanie scenariusza nawet najkrótszego filmu znacznie ułatwia i skraca proces jego realizacji
- Zrealizowanie prostych nagrań jest możliwe także bez specjalistycznego sprzętu — wystarczy telefon komórkowy i pomysł na to, co chcemy pokazać
- Zmiana jest wpisana w działalność instytucji kultury
- Aby pozyskać np. sponsorów, trzeba umieć spojrzeć na własną działalność z ich perspektywy
- Pozyskiwanie wsparcia to zadanie dla całej instytucji
- Wizualizacja tego, co mamy do zrobienia, a czym aktualnie się zajmujemy, pomaga w organizacji pracy
- System kanban pozwala śledzić aktualnie wykonywaną pracę
- Dzięki grupowaniu podobnych zadań lepiej wykorzystujemy nasz czas i energię
- Infografika to wizualne przedstawienie informacji lub danych, pozwalająca szybko zapoznać odbiorcę z danym tematem
- Ze względu na to, że ludzki mózg szybciej przetwarza obrazy, infografika to skuteczne narzędzie sprawnej komunikacji
- Najlepsze infografiki to takie, które są minimalistyczne i przejrzyste
- Coraz więcej osób ma kłopoty ze wzrokiem, a biorąc pod uwagę współczesny tryb życia — problem będzie się pogłębiał
- Decyzja o otwarciu się na osoby z niepełnosprawnościami to decyzja strategiczna
- Dostosowanie oferty instytucji kultury dla osób z problemami widzenia to nie tylko wielkie inwestycje, ale także drobne, proste do wprowadzenia udogodnienia i rozwiązania
- Postawa, przekonania oraz sposób myślenia dyrekcji instytucji przekłada się na kulturę organizacji i funkcjonowanie poszczególnych komórek
- Choć funkcjonowanie instytucji często wydaje się być chaotyczne, warto pamiętać, że przy wielu zadaniach i zmiennych warunkach działania, każdy stara się działać możliwie jak najlepiej
- W myśl koncepcji organizacji fraktalnej dyrekcja wyznacza jedynie kierunki działania, a poszczególne komórki samodzielnie wypracowują metody ich realizacji
- Nauczyciele to bardzo ważna dla każdej instytucji kultury grupa odbiorców
- Warto przygotować ofertę nie tylko dla uczniów, ale też samych nauczycieli
- Osobisty kontakt jest niezastąpiony, jednak relacje da się budować również na odległość
- To już najwyższy czas, aby się zastanowić, w jaki sposób nasza instytucja wykorzystuje swoje zasoby
- Działania ekologiczne powinny obejmować zarówno zmiany wewnętrzne, jak i programy edukacyjne i artystyczne
- Zazielenienie okolicy instytucji sprawia nie tylko, że wygląda ona piękniej, ale też przynosi wymierne korzyści dla całego otoczenia i samej instytucji