Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
[Szkolenie] Zamknięcie roku w instytucji kultury — jak zgodnie z przepisami i bezstresowo sporządzić sprawozdanie finansowe za 2022 r.?: 9 grudnia 2022 | [Webinar] Praca w godzinach nadliczbowych i dyżur pracowniczy w instytucji kultury: 14 grudnia 2022 | Wynagrodzenie pracowników kierujących instytucją kultury: 14 grudnia 2022 | [Szkolenie] Zamówienia podprogowe (do 130 000 zł) w instytucjach kultury: 13 stycznia 2023
W dziale Podatki znajdą Państwo porady dotyczące rozliczenia VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, rozliczania podatków od wynagrodzeń pracowników i współpracowników oraz zagadnienia związane z podatkiem od spadków i darowizn oraz podatkiem od nieruchomości.
Liczba artykułów w dziale: 630
Instytucja kultury w 2022 r. użyczyła nieodpłatnie organizatorowi następujące wyposażenie zakupione do działalności opodatkowanej VAT z pełnym odliczeniem VAT:
Czy odliczenie 100% VAT jest prawidłowe?
Czy ze względu na zmianę wykorzystania środków trwałych należy skorygować VAT?
Instytucja kultury organizuje akcję mikołajkową o regionalnych tradycjach świątecznych dla uczestniczących w jej zajęciach dzieci. W ramach akcji rozdawane będą paczki z drobnymi upominkami (np. gadżety, słodycze). Obdarowane osoby nie są związane z instytucją stosunkiem pracy ani żadnym innym stosunkiem cywilnoprawnym. Nie ma możliwości ustalenia, jaka wartość paczki przypadnie na każdą obdarowaną osobę.
Czy instytucja powinna posiadać potwierdzenia odbioru takich upominków?
Czy osoby obdarowane uzyskują przychód z innych źródeł i instytucja kultury powinna pobierać zaliczki na podatek dochodowy i powinna wystawiać informację PIT-11, w której wykaże przychód z tytułu tych paczek? Czy znajdzie tu zastosowanie zwolnienie z podatku?
Instytucja kultury jako organizator wydarzenia podpisała umowę o współpracy z serwisem profesjonalnie zajmującym się sprzedażą biletów na jej koncerty. Instytucja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.
Jaką należy ustalić stawkę VAT za bilety (8%, 23% czy zwolnienie od VAT)?
Biblioteka miejska podpisała z gminą umowę w sprawie udzielenia pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, na podstawie art. 12 ust. 1 i 10 oraz ust. 11, 13, 16 i 17 Ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (dalej: ustawa o pomocy uchodźcom z Ukrainy). W jej ramach świadczy usługi w zakresie zakwaterowania oraz zapewnienia całodziennego wyżywienia obywatelom Ukrainy. Za udzielane świadczenia biblioteka otrzymuje — na podstawie wystawionej faktury — wynagrodzenie w stałej kwocie dziennie za osobę. Biblioteka korzysta z przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop).
Czy otrzymane wynagrodzenie należy opodatkować, czy od uzyskanego dochodu z tego tytułu i przekazania go na cele statutowe również będzie możliwe skorzystanie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop?
Samorządowa instytucja kultury oferuje zajęcia, m.in. jogę, pilates, taekwondo (w tym rodzinne), dźwiękoczułość (relaksacja przy dźwiękach), fitbalet z pilatesem dla dorosłych (połączenie zajęć baletowych, fitnessu i pilates), gimnastyka artystyczna dla seniorów, robotyka i programowanie dla dzieci, warsztaty naukowe — eksperymenty dla dzieci, warsztaty dietetyczne.
Jaka jest prawidłowa stawka VAT (lub zwolnienie od VAT) na opisane zajęcia?
Czy opłata za kwestionowane badania (pomiary stężenia pyłu na stanowisku pracy „renowator”) nałożona przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego stanowi koszt podatkowy muzeum? Jak należy zaewidencjonować taką opłatę?
Centrum kultury będące podatnikiem VAT otrzymało pożyczkę od innej jednostki organizacyjnej tej samej z gminy (również podatnika VAT). Pożyczka jest oprocentowana i będzie generowała odsetki, które później mogą zostać w części lub w całości umorzone.
Czy centrum kultury powinno zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych (pcc) od tej czynności?
Ośrodek kultury prowadzi od kilku lat dziecięcą grupę kabaretową. Przez ten czas grupa otrzymała 23 nagrody za udział w ogólnopolskich konkursach. W tym roku zaplanowano zakończenie jego działalności. Ośrodek chciałby, w ramach podziękowania, kupić dla wszystkich dzieci karnety upominkowe każdy po 200 zł.
Czy taki wydatek można potraktować jako koszt uzyskania przychodu? Czy jest to przychód dla osób, które otrzymają takie karnety?
Instytucja kultury prowadzi wydarzenia kulturalne i warsztaty, za które pobiera opłaty z góry. W swoim regulaminie określiła, że w zależności od rodzaju zajęć i ich ceny:
Wpłaty dokonywane z góry ujmowane są na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, a w miesiącu, w którym nastąpi realizacja usługi, przychód przeksięgowuje się w przychody bieżącego okresu. W razie braku możliwości zrealizowania usług, za które otrzymano wpłatę, dyrektor decyduje o zwrocie wpłat i następuje wyksięgowanie ich z konta „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Wpłaty dotyczą konkretnej usługi, dokonywane są w całości i nie przewiduje się ich końcowego rozliczenia.
Czy w takiej sytuacji wpłaty te mają charakter definitywny i należy je traktować jako faktyczną zapłatę, co oznaczałoby, że wystąpi obowiązek w podatku dochodowym w momencie otrzymania zapłaty?
Czy też wpłaty mają charakter ostateczny, chociaż są ujmowane na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, a w bilansie wykazuje się je w części „Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania”, a także istnieje ryzyko niezrealizowania usługi i konieczności zwrotu pobranych uprzednio wpłat? Czy jednak wpłatę za zajęcia należy traktować jako formę przedpłaty i wtedy przychód powstaje w momencie realizacji usługi? Jak wykazać te wpłaty w zeznaniu CIT-8?
Do podstawowych zadań statutowych centrum kultury należy m.in. organizowanie imprez artystycznych, sportowych, rekreacyjnych i turystycznych, popularyzacja kultury, kultury fizycznej, sportu, zdrowego stylu życia. Instytucja zarządza obiektami sportowymi, tj. odkrytym basenem kąpielowym, boiskiem sportowym oraz tzw. orlikiem. Dochody z działalności gospodarczej instytucji przeznaczone są na realizację celów statutowych i finansowanie kosztów bieżącej działalności. Centrum korzysta ze zwolnienia podmiotowego od VAT.
Czy organizując bieg i pobierając opłatę startową w postaci wpisowego, instytucja kultury może korzystać ze zwolnienia od VAT i nie wliczać wartości tej sprzedaży do limitu 200 000 zł?
W sezonie letnim instytucja kultury jest współorganizatorem wielu imprez plenerowych, np. dni miasta. W trakcie takiego wydarzenia firmy zewnętrzne prowadzą sprzedaż, np. waty cukrowej, balonów, czy też wstępu do mini wesołego miasteczka dla dzieci itp. Instytucja jest czynnym podatnikiem VAT, a teren, na którym odbywa się wydarzenie, został jej oddany do dyspozycji na podstawie umowy użyczenia, czyli nieodpłatnie.
Jakim tytułem należy pobrać opłaty od firm zewnętrznych, sprzedających swoje towary i usługi na terenie wydarzenia?
Jak ewidencjować wpłaty gotówki od osób fizycznych, jeśli instytucja dysponuje wyłącznie kasą fiskalną w jej budynku, a opłaty pobierane są w terenie, kilka kilometrów od budynku?
Samorządowa instytucja kultury wykupiła na własne potrzeby dostęp do popularnego programu graficznego. Sprzedawcą jest firma z Australii, która nie posiada oddziału w UE. Po zrealizowaniu płatności Instytucja otrzymała fakturę VAT w złotych. Instytucja kultury jest zwolniona przedmiotowo z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).
Czy w związku z zakupem programu wystąpił import usług spoza UE dla podatnika zwolnionego z VAT? Jeśli tak, to jak należało wykazać taką transakcję?