Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
[Szkolenie] Zamknięcie roku w instytucji kultury — jak zgodnie z przepisami i bezstresowo sporządzić sprawozdanie finansowe za 2022 r.?: 9 grudnia 2022 | [Webinar] Praca w godzinach nadliczbowych i dyżur pracowniczy w instytucji kultury: 14 grudnia 2022 | Wynagrodzenie pracowników kierujących instytucją kultury: 14 grudnia 2022 | [Szkolenie] Zamówienia podprogowe (do 130 000 zł) w instytucjach kultury: 13 stycznia 2023
W ośrodku kultury pracownicy czasami wykonują pracę w niedzielę.
Centrum kultury składa się z dwóch komórek organizacyjnych: ośrodka kultury i biblioteki. W bibliotece jest jeden wolny etat, który dyrektor postanowił podzielić pomiędzy dwóch zatrudnionych na zastępstwo pracowników biblioteki. Jeden z nich jest zatrudniony na zastępstwo na stanowisku bibliotekarza, a drugi – pracownika administracyjnego.
Pytanie dotyczy wypowiedzenia zmieniającego dla pracownika instytucji kultury, którego powodem jest brak inicjatywy pracownika i jego opieszałość w pracy, a także kłopoty finansowe instytucji i konieczność szukania oszczędności. Wypowiedzenie obejmuje więc zmianę warunków pracy i płacy, a mianowicie zmniejszenie etatu z całego do ½ oraz obniżenie wynagrodzenia. Jednak pracownik właśnie rozpoczął leczenie stawu biodrowego, który być może był przyczyną jego braku zaangażowania w wykonywanie obowiązków.
Dyrektor instytucji kultury pracuje przy komputerze dłużej niż 4 godziny na dobę i w związku z tym jest kierowany na okresowe badania okulistyczne. Po każdym badaniu okulistycznym dyrektor ma zmieniane szkła i oprawki do okularów, których koszt ponosi instytucja kultury. Okulista twierdzi, że pracownik ma do tego prawo co 2 lata.
Instytucja chce zatrudnić pracownika, który posiada aktualne badania lekarskie z poprzedniego zakładu pracy. Pracownik będzie pracował na tym samym stanowisku pracy co w poprzednim zakładzie pracy.
Instruktor jednej z funkcjonujących w domu kultury sekcji, na którą nie ma chętnych, wszedł w wiek ochronny przed emeryturą. Pracownik ten ma 64 lata i 30-letni staż pracy, a jego stanowisko jest obecnie niepotrzebne i generuje niepotrzebne koszty.
Organizator żąda od instytucji kultury informacji o sprzedaży własnych środków trwałych kupionych z dotacji celowej i wyposażenia o wartości poniżej 3500 zł kupionego z dotacji podmiotowej. Uważa, że jest to mienie samorządowe i jego zbycie powinna zatwierdzić rada gminny w uchwale. Dyrektor instytucji nie zgadza się z tym stanowiskiem ze względu na treść art. 27 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej).
Organizator przeprowadził konkurs na dyrektora instytucji kultury, ale nie powołał nowego. Powołał na to stanowisko głównego księgowego jako p.o. dyrektora.
31 marca 2015 r. organizator odwołał dyrektora domu kultury ze stanowiska, a okres wypowiedzenia upływa 30 czerwca 2015 r. W dokumencie odwołania dyrektora zobowiązano do wykorzystania urlopu wypoczynkowego, a w pozostałym zakresie zwolniono ze świadczenia pracy. Termin złożenia oświadczenia majątkowego upłynął 30 kwietnia, zaś od początku kwietnia dyrektor nie świadczył już pracy.
Firma działająca w formie spółki cywilnej złożyła ofertę w organizowanym przez ośrodek kultury przetargu nieograniczonym na organizację obozów letnich dla dzieci. Przed dniem złożenia oferty w firmie zmienili się przedsiębiorcy ją tworzący. Natomiast nazwa firmy, miejsce wykonywania działalności, NIP oraz REGON – nie uległy zmianie. Firma w nowym składzie złożyła wymagany przez ośrodek kultury jako zamawiającego dokument, tj. potwierdzenie należytego wykonania usług. Jednak doświadczenie w wykonywaniu usług posiadali poprzedni wspólnicy tej spółki, a przedsiębiorcy obecnie tworzący tę firmę go nie posiadają.
• Obecnie dyrektor może, ale nie musi powoływać ABI • Głównym zadaniem ABI jest zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych i prowadzenie rejestrów zbiorów • Powołanie i odwołanie ABI trzeba zgłaszać do GIODO
Wrocławski Teatr Muzyczny Capitol, poza opisywaną już w Poradniku Instytucji Kultury (nr 6 z 2014 r.) strefą relaksu, coraz bardziej twórczo wykorzystuje swoje Teatralne Podwórko.