Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
[Szkolenie] Zamknięcie roku w instytucji kultury — jak zgodnie z przepisami i bezstresowo sporządzić sprawozdanie finansowe za 2022 r.?: 9 grudnia 2022 | [Webinar] Praca w godzinach nadliczbowych i dyżur pracowniczy w instytucji kultury: 14 grudnia 2022 | Wynagrodzenie pracowników kierujących instytucją kultury: 14 grudnia 2022 | [Szkolenie] Zamówienia podprogowe (do 130 000 zł) w instytucjach kultury: 13 stycznia 2023
Pracownik w ramach pełnego etatu (40 godzin tygodniowo) pracuje w dwóch świetlicach terenowych GOK.
Czy do jego czasu pracy należy doliczyć przejazd z jednej miejscowości do drugiej?
Czy przykładowe godziny pracy mogą wyglądać następująco:
Dyrektor instytucji kultury wydał zarządzenie, że za święto przypadające w sobotę 15 sierpnia 2015 r. pracownikom udziela się dnia wolnego 2 listopada 2015 r. Pracownica, która świadczy pracę od poniedziałku do piątku po 8 godzin, rozwiązała umowę za porozumieniem stron 31 sierpnia 2015 r.
Ile godzin powinna przepracować w sierpniu 2015 r.?
Pytanie dotyczy relacji między art. 33 a art. 331 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp). Instytucja ma zamiar wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi, który został zatrudniony na zastępstwo.
Jakie muszą być spełnione warunki, aby pracodawca mógł wypowiedzieć taką umowę, jeśli osoba zastępowana nie powraca jeszcze do pracy?
Pracownik biblioteki, zatrudniony w niej od 5 lat, nabywa w tym roku prawo do nagrody jubileuszowej. Jednak jest to jego dodatkowe zatrudnienie na niepełnym etacie.
Czy biblioteka mimo to musi wypłacić nagrodę jubileuszową?
Pracownica biblioteki, która we wrześniu br. osiągnęła wiek emerytalny, zwróciła się do pracodawcy o skompletowanie wniosku o emeryturę i złożenie go w ZUS. Jednak po kilkunastu dniach zmieniła zdanie i zwróciła się do biblioteki o wycofanie wniosku z ZUS.
Pracownik zatrudniony w instytucji kultury na ¾ etatu otrzymał zgodę od dyrektora na pracę w innej instytucji na ½ etatu. Jego godziny pracy dostosowano tak, aby mógł pogodzić oba etaty. W krótkim czasie pracownik zaczął jednak nadużywać zwolnień z pracy i urlopów (np. z powodu imprez czy spotkań w drugiej pracy), zaczął się do niej spóźniać, a nawet doszło do zmiany godzin pracy wcześniej ustalonych na piśmie. Pracownik zaczął także krytykować swoją macierzystą instytucję, przestał współpracować z zespołem w przygotowywaniu zaplanowanych i nowych imprez. Między instruktorami odpowiedzialnymi za imprezy zaczęły narastać konflikty, ponieważ pracownik nie wywiązywał się z powierzonych mu zadań. Dyrektor przeprowadził z pracownikiem kilka rozmów, ale jego zachowanie się nie zmieniło.
We wrześniu 1991 r. w bibliotece zatrudniono rencistę na stanowisko pracownika gospodarczego. W listopadzie 2015 r. pracownik przechodzi na emeryturę. Do marca 1991 r. był on zatrudniony w innym zakładzie pracy. W świadectwie pracy od tego pracodawcy istnieje adnotacja, że umowa o pracę została rozwiązana na podstawie porozumienia stron, natomiast w książeczce ubezpieczeniowej jest zapis o wypowiedzeniu w związku z wyczerpaniem zasiłku chorobowego. Między marcem a wrześniem 1991 r. osoba ta otrzymała status rencisty. Obecnie nie jest w stanie powiedzieć, czy w związku z przejściem na rentę otrzymała odprawę rentową. Poprzedni zakład pracy już nie istnieje.
W gminnym budynku trwa remont finansowany z dotacji celowej państwa na potrzeby biblioteki publicznej.
Czy można przekazać bibliotece tę nieruchomość i grunt tylko w przypadku tworzenia nowej instytucji kultury, czy także w stosunku do instytucji funkcjonującej od wielu lat?
Dom kultury dysponuje lokalem oddanym mu do prowadzenia działalności przez władze lokalne. Dyrektor domu kultury chce nieodpłatnie podnająć sale do prowadzenia zajęć edukacyjno-kulturalnych. Powodem takiego działania jest wzbogacenie oferty edukacyjno-kulturalnej instytucji, gdyż dom kultury nie ma instruktorów na etacie.
W skład centrum kultury wchodzi ośrodek kultury, świetlice wiejskie oraz biblioteka publiczna z trzema zamiejscowymi oddziałami. Centrum kultury zmienia statut, ale wątpliwości budzą przepisy:
W związku z tym pojawiają się pytania dotyczące zapisów w statucie centrum kultury:
Dyrektor centrum kultury planuje także zmienić strukturę organizacyjną biblioteki poprzez połączenie, podział, likwidację czy przekształcenie jej oddziałów w np. filie lub punkty biblioteczne.
Biblioteka prowadziła windykację poprzez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną. Wartość windykacji była systematycznie księgowana. Efekty wieloletniej windykacji są jednak różne.
• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (dalej: ustawa antykorupcyjna) przewiduje dla niektórych osób publicznych ograniczenia m.in. w prowadzeniu własnego biznesu • Zakaz dotyczy dyrektorów samorządowych instytucji kultury, ale nie dotyczy innych osób zarządzających instytucją kultury, czyli zastępcy dyrektora i głównego księgowego • Ograniczenia w podejmowaniu dodatkowej działalności mogą też wynikać z innych przepisów