Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
[Szkolenie] Zamknięcie roku w instytucji kultury — jak zgodnie z przepisami i bezstresowo sporządzić sprawozdanie finansowe za 2022 r.?: 9 grudnia 2022 | [Webinar] Praca w godzinach nadliczbowych i dyżur pracowniczy w instytucji kultury: 14 grudnia 2022 | Wynagrodzenie pracowników kierujących instytucją kultury: 14 grudnia 2022 | [Szkolenie] Zamówienia podprogowe (do 130 000 zł) w instytucjach kultury: 13 stycznia 2023
specjalista ds. kadr i BHP
Gminny ośrodek kultury 2 stycznia 2012 r. zawarł umowę zlecenia ze studentką, która nie ukończyła 26. roku życia i prowadzi zajęcia taneczne dla dzieci i młodzieży. W ciągu ostatnich kilku miesięcy od stycznia wypłacono jej 3 rachunki na różne kwoty, w zależności od ilości przepracowanych godzin. 18 czerwca 2012 r. zleceniobiorczyni poinformowała, że od 20 lutego nie studiuje, bo zrezygnowała z nauki. Księgowa ośrodka kultury pobrała od byłej studentki oświadczenie, że już nie studiuje. Prosi o podpowiedź, jak skorygować dokumenty do ZUS i podatkowe.
Gminne centrum kultury w ramach redukcji etatów chce zwolnić jednego z pracowników obsługi technicznej. Ma najniższy staż pracy — jest zatrudniony od 3 lat. Chcemy wręczyć mu wypowiedzenie, ale jest przed emeryturą, tzn. w okresie chronionym, ponieważ miał z końcem roku już iść na emeryturę. Prosimy o informację, czy jest to zgodne z przepisami i co teraz będzie z jego emeryturą.
• Pracownikom instytucji niezależnie od pogody należy się woda zdatna do picia • Pracownikom zatrudnionym w warunkach uciążliwych trzeba zapewnić napoje • Listę stanowisk uprawnionych do otrzymywania napojów ustala dyrektor
Okazało się, że kilku członków zespołu tanecznego naszego domu kultury wykorzystywało stroje ludowe do celów innych niż występy w ramach programu naszego domu kultury. Dyrekcja nie była poinformowana o tym fakcie, stroje były zabezpieczone w naszej siedzibie.
Niestety, w wyniku wykorzystywania strojów do prywatnych celów, niektóre z nich zostały uszkodzone, niektóre zabrudzone. Ponieśliśmy koszty przywrócenia strojów do poprzedniego wyglądu.
Jakie konsekwencje możemy wyciągnąć wobec członków zespołu? Część z nich to nasi pracownicy, a część to osoby na umowach cywilnoprawnych.
W naszym muzeum przyjęliśmy zasadę, że kasjerki i inne osoby z obsługi widzów muszą chodzić w specjalnych, dekoracyjnych mundurach. Kto ma obowiązek uprać te mundury? Takie samo pytanie dotyczy strojów ludowych w naszym muzeum — pracownicy zakładają je na specjalne okazje, np. na wystawy czy targi turystyczne. Czy stroje ludowe możemy uznać za ubranie robocze?
• Instytucja kultury ma obowiązek odśnieżania chodników położonych w pasie drogi publicznej • Jeśli instytucja zatrudnia lub wyznacza pracownika do odśnieżania, ma obowiązek wyposażyć go w niezbędne narzędzia, strój oraz zapewnić mu ciepłe posiłki i napoje • Jako właściciel lub zarządca nieruchomości instytucja odpowie tylko za wypadki, które powstały z jej winy
• Organizator ma obowiązek powołać służby informacyjne i porządkowe w odpowiedniej ilości • Potrzebna jest opinia policji, straży pożarnej, sanepidu i służb medycznych • Nie można zapomnieć o instrukcji postępowania na wypadek pożaru
Nasza biblioteka zmieniła ostatnio siedzibę na dużo większą, wyremontowaną. Czytelnicy i pracownicy skarżą się na nieprzyjemny zapach farby i kurzu. Czy mamy obowiązek go zlikwidować? Co nam grozi, gdy tego nie zrobimy? Bardzo proszę o odpowiedź.
• Usprawiedliwiona nieobecność w pracy chroni pracownika przed wypowiedzeniem mu umowy o pracę, nie chroni go natomiast przed rozwiązaniem tej umowy • Choroba nie chroni pracownika przed zwolnieniem „dyscyplinarnym” • Trzeba pamiętać o skutecznym wręczeniu wypowiedzenia pracownikowi
• Pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy z instytucji kultury będą oceniać koncepcję inscenizacyjną i projekt scenograficzny pod kątem jego zgodności z przepisami BHP, prawa pracy i ochrony przeciwpożarowej, nawet gdy organizatorem będzie firma zewnętrzna • Organizator widowiska odpowiada w pełni za miejsce, urządzenia techniczne, środki inscenizacji oraz sprzęt roboczy i ochronny • Osoba wyznaczona przez organizatora widowiska i osoba reprezentująca zespół lub jego pracodawcę to tzw. koordynator
• Przygotowanie i posiadanie apteczek może ułatwić działania i znacznie poprawić efektywność akcji ratowniczej • Punkty pierwszej pomocy i miejsca usytuowania apteczek powinny być odpowiednio oznakowane i łatwo dostępne • Apteczkę należy powierzyć wyznaczonym pracownikom
Pracownik gminnego ośrodka kultury wybiera się bezpłatny kurs. Instytucja ma kilka pytań związanych z dokształcaniem pracownika.