Ewa Ostapowicz

specjalista w dziedzinie rachunkowości

Środki pieniężne z lat ubiegłych w planie finansowym

Pytania dotyczą środków pieniężnych pozostałych z lat ubiegłych.
W której pozycji planu finansowego wykazać środki pieniężne pozostałe z lat ubiegłych, oprócz oczywiście środków pieniężnych na początek roku, i na co można przeznaczyć środki z lat ubiegłych?
Czy powinno się przeznaczyć środki pieniężne własne z zeszłego roku na inwestycje, aby nie powstała strata?
Czy w planie finansowym można zaplanować stratę?

Pozostałe przychody operacyjne

Centrum kultury wykonało usługę dowozu darów dla Ukrainy na granicę. Czy przychód z tej usługi można zakwalifikować do pozostałych przychodów operacyjnych?
Instytucja kultury udzieliła również wyłączności na usługi gastronomiczne podczas imprezy plenerowej. Czy można zakwalifikować je jako pozostałe przychody operacyjne?

Przeksięgowanie straty z lat ubiegłych po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego

Instytucja kultury opłaciła zaległe składki od umów cywilnoprawnych za okres 2018–2020 (wykazane podczas kontroli ZUS w 2021 r.). Wartość uregulowanego w 2021 r. zobowiązania z lat ubiegłych w kwocie 10 000 zł (strata) widnieje na koncie 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”. Wynik finansowy 2021 roku w kwocie 2000 zł (zysk) zwiększył w 2022 r. fundusz rezerwowy instytucji na podstawie zarządzenia organizatora (prezydenta miasta) zatwierdzającego sprawozdanie finansowe.
Czy wynik finansowy (strata) wynikający z opłacenia zaległych składek za lata ubiegłe zapisany na koncie 820 „Rozliczenie wyniku finansowego” (10 000 zł) należy przeksięgować na fundusz rezerwowy na podstawie zarządzenia dyrektora, czy też wymaga zatwierdzenia przez prezydenta miasta?

Drukowanie i zakup materiałów reklamowych

Teatr zleca wydruk ulotek, repertuaru, banerów i plakatów reklamowych. Zdarza się, że część wydruków jest odsprzedawana, np. repertuar, a czasami drukowana jest publikacja, np. książkowa, która jest odsprzedawana.
Na jakich kontach ewidencjonować ich drukowanie lub zakup?
Czy wydatki te należy zakwalifikować jako usługę, materiał czy towar?

Studio nagrań

Ośrodek kultury otrzymał dofinansowanie na stworzenie studia nagrań. Mimo tego, że w projekcie były dwa zakupy o wartości nieprzekraczającej 10 000 zł (tj. okablowanie i komplet przewodów zasilających), to inwestycję (kwotę 100 000 zł) uznano za całość i zaksięgowano na koncie „Inwestycje” jako studio nagrań. Następnie, po utworzeniu tego studia, przeniesiono całość na konto „Środki trwałe”.
Czy instytucja prawidłowo ujęła inwestycję na kontach, czy też powinna te drobne elementy instalacyjne ująć jako wyposażenie?

Rozrachunki za sprzedaż online

Instytucja prowadzi sprzedaż biletów online za pośrednictwem operatora systemu płatności. Od pośrednika instytucja otrzymuje tylko chronologiczne wykazy dat (w poszczególnym miesiącu), dzienne kwoty transakcji bez podsumowania i bez podpisu. Każdego dnia na skrzynkę mailową otrzymuje raport podsumowujący wszystkie transakcje z dnia poprzedniego, a raz w miesiącu — raport zbiorczy razem z fakturą VAT za korzystanie z płatności online.
Jaki w takim przypadku stworzyć dokument księgowy do udokumentowania sprzedaży biletów online?

Przychody z najmu

Biblioteka działa od lat 40. XX w., ale w zasobach biblioteki i urzędu gminy nie ma aktów przekazania lokali, w których biblioteka i jej filie mają swoją lokalizację i prowadzą działalność. Lokale utrzymywane są w całości z dotacji biblioteki. Dochody z wynajmu tych lokali organizator zarządził przekazywać na konto gminy.
Czy wójt może żądać przekazania dochodów z najmu lokali na konto gminy, jeśli nawet w statucie biblioteki jest napisane, że dochody przeznaczone są na jej cele statutowe?
Jakie działania prawne należy podjąć, by organizator przekazał lokale bibliotece i nie żądał zwrotu dochodów?

Inwestycja w obcym środku trwałym

Gmina (organizator) przekazała gminnej bibliotece publicznej w drodze umowy użyczenia nieruchomość – budynek ogrodzony drewnianym płotem. Biblioteka pozyskała środki unijne na zadanie polegające na rozbiórce i budowie nowego drewnianego płotu. Koszt inwestycji wyniósł około 70 000 zł.
Jak prawidłowo zaksięgować takie zdarzenia?

Ujemny fundusz instytucji nie jest błędem

Od 2015 r. gminny ośrodek kultury ma ujemny fundusz. W ciągu ostatnich czterech lat rok obrotowy instytucja zamykała zyskiem, przez co na koncie funduszu rezerwowego zgromadziła spore środki. Rok 2021 również zamknęła zyskiem, co wpłynęło na zwiększenie funduszu rezerwowego. Co roku przedstawia tę sytuację w informacji dodatkowej w opisie, a mimo to organizator, czyli gmina, nie jest przekonany o prawidłowości takiej sytuacji.
Czy ośrodek kultury może wyzerować fundusz instytucji?

Nieodpłatnie otrzymany środek trwały

Gmina przekazała nieodpłatnie instytucji kultury częściowo umorzony środek trwały dokumentem PT (Przekazanie środka trwałego). Z jego treści wynika, że zaktualizowana wartość początkowa środka trwałego wynosi 15 000 zł, a umorzenie 900 zł.
Czy tak otrzymany środek trwały instytucja kultury powinna wprowadzić do ksiąg rachunkowych w wartości netto, tj. 14 100 zł?
Jakich księgowań należy dokonać?

Faktura za sponsoring pieniężny

Instytucja kultury pozyskała sponsorów na organizowany przez nią dzień miasta. Podczas tej imprezy w zamian za wpłacone środki pieniężne umieści reklamy tych firm i wystawi faktury sprzedaży (ze stawką VAT 23%), ponieważ jest podatnikiem czynnym, o treści: za reklamę publiczną podczas dnia miasta. Instytucja ma też podpisaną umowę z bankiem, który nie chce faktury VAT, lecz przeleje jej środki na konto z tytułem za usługę polegającą na promocji banku.
Czy w związku z tym instytucja musi wystawiać fakturę, czy może to być tylko przelew?

Dokumenty KP i KW

Instytucja kultury ma kasę, za którą odpowiedzialna jest główna księgowa. To ona wydaje i przyjmuje pieniądze z kasy i do kasy. Prowadzi rejestr KP (dowodów wpłaty) i KW (dowodów wypłaty) w programie księgowym. Obecnie wszystkie KP i KW są drukowane, a następnie podpisywane przez księgową i dyrektora. Dodatkowo na koniec każdego tygodnia drukowany jest raport kasowy potwierdzający wszystkie KP i KW.
Czy każdy egzemplarz dokumentów KP i KW musi być drukowany i dołączony do dokumentów księgowych?
Czy istnieje możliwość drukowania tylko raportu księgowego z podpisami księgowej i dyrektora bez drukowania KP i KW?