Sławomir Liżewski

prawnik, specjalista w zakresie prawa podatkowego i prawa instytucji kultury

Punkt gminnej informacji turystycznej prowadzony przez muzeum

Gminne muzeum chce uruchomić i prowadzić punkt gminnej informacji turystycznej oraz zamawiać i sprzedawać tam materiały informacyjne i promocyjne niedotyczące muzeum i jego działalności, ale innych atrakcji gminy i regionu.
Czy muzeum może prowadzić tego typu działalność gospodarczą i uzyskiwać z niej dochody?
Czy ewentualny zysk ze sprzedaży można przeznaczyć na działalność inną niż wymieniona w art. 2 Ustawy z 21 listopada 1996 r. o muzeach (dalej: ustawa o muzeach) lub na kolejne tego typu zakupy, czy też wyłącznie na działalność określoną w art. 2 ustawy o muzeach?

Używanie do celów służbowych przez pracownika samochodu osobowego niebędącego własnością pracodawcy

Komu pracodawca wypłaca kilometrówkę? Czy pracownik musi być właścicielem lub współwłaścicielem samochodu? Czy może tylko posiadać prawo jazdy, a samochód pożyczyć, np. od sąsiada, partnera itp.?
Czy trzeba prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu? Jeżeli trzeba, to czy co miesiąc, nawet gdy używanie samochodu prywatnego zdarza się sporadycznie, np. 3 razy w roku (nie w każdym miesiącu)? Kto prowadzi ewidencję przebiegu?

Upominki świąteczne dla osób uczestniczących w zajęciach instytucji kultury

Instytucja kultury organizuje akcję mikołajkową o regionalnych tradycjach świątecznych dla uczestniczących w jej zajęciach dzieci. W ramach akcji rozdawane będą paczki z drobnymi upominkami (np. gadżety, słodycze). Obdarowane osoby nie są związane z instytucją stosunkiem pracy ani żadnym innym stosunkiem cywilnoprawnym. Nie ma możliwości ustalenia, jaka wartość paczki przypadnie na każdą obdarowaną osobę.
Czy instytucja powinna posiadać potwierdzenia odbioru takich upominków?
Czy osoby obdarowane uzyskują przychód z innych źródeł i instytucja kultury powinna pobierać zaliczki na podatek dochodowy i powinna wystawiać informację PIT-11, w której wykaże przychód z tytułu tych paczek? Czy znajdzie tu zastosowanie zwolnienie z podatku?

Wynagrodzenie z tytułu utrzymywania uchodźców z Ukrainy a zwolnienie podatkowe

Biblioteka miejska podpisała z gminą umowę w sprawie udzielenia pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, na podstawie art. 12 ust. 1 i 10 oraz ust. 11, 13, 16 i 17 Ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (dalej: ustawa o pomocy uchodźcom z Ukrainy). W jej ramach świadczy usługi w zakresie zakwaterowania oraz zapewnienia całodziennego wyżywienia obywatelom Ukrainy. Za udzielane świadczenia biblioteka otrzymuje — na podstawie wystawionej faktury — wynagrodzenie w stałej kwocie dziennie za osobę. Biblioteka korzysta z przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop).
Czy otrzymane wynagrodzenie należy opodatkować, czy od uzyskanego dochodu z tego tytułu i przekazania go na cele statutowe również będzie możliwe skorzystanie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop?

Dodatek energetyczny dla instytucji kultury w pytaniach i odpowiedziach

  • Instytucje kultury mogą starać się o dodatek energetyczny jako podmioty wrażliwe
  • Kwotę dodatku dla podmiotów wrażliwych ustala się na podstawie wzoru
  • Dodatek energetyczny wypłacają samorządy

Skutki błędnej kwalifikacji umowy o dzieło zamiast umowy-zlecenia w pytaniach i odpowiedziach

  • Instytucje kultury, które zawierają umowy cywilnoprawne, są płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tego tytułu
  • W przypadku błędnego zawarcia umowy o dzieło zamiast umowy-zlecenia instytucja musi dokonać korekty zapłaconych składek
  • W przypadku nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne można ją zaliczyć na poczet przyszłych zobowiązań wobec ZUS

Opłata za badania przeprowadzone przez służby sanitarne

Czy opłata za kwestionowane badania (pomiary stężenia pyłu na stanowisku pracy „renowator”) nałożona przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego stanowi koszt podatkowy muzeum? Jak należy zaewidencjonować taką opłatę?

Pożyczka między jednostkami organizacyjnymi gminy a podatek od czynności cywilnoprawnych

Centrum kultury będące podatnikiem VAT otrzymało pożyczkę od innej jednostki organizacyjnej tej samej z gminy (również podatnika VAT). Pożyczka jest oprocentowana i będzie generowała odsetki, które później mogą zostać w części lub w całości umorzone.
Czy centrum kultury powinno zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych (pcc) od tej czynności?

Upominki dla współpracowników a podatek dochodowy

Ośrodek kultury prowadzi od kilku lat dziecięcą grupę kabaretową. Przez ten czas grupa otrzymała 23 nagrody za udział w ogólnopolskich konkursach. W tym roku zaplanowano zakończenie jego działalności. Ośrodek chciałby, w ramach podziękowania, kupić dla wszystkich dzieci karnety upominkowe każdy po 200 zł.
Czy taki wydatek można potraktować jako koszt uzyskania przychodu? Czy jest to przychód dla osób, które otrzymają takie karnety?

Otrzymane wpłaty z tytułu usług przyszłych jako przychód podatkowy

Instytucja kultury prowadzi wydarzenia kulturalne i warsztaty, za które pobiera opłaty z góry. W swoim regulaminie określiła, że w zależności od rodzaju zajęć i ich ceny:

  • wpłaty za I semestr przyjmuje do 15 października 2022 r., za II semestr — do 11 marca 2023 r.; można też dokonać wpłaty za cały rok z góry. Uczestnikowi nie przysługuje zwrot wpłaconej kwoty z przyczyn zaistniałych po stronie uczestnika, m.in. z powodu rezygnacji z zajęć;
  • zajęcia opłaca się za każdy miesiąc z góry, w formie przedpłaty, nie później niż do 25. dnia miesiąca poprzedzającego. W przypadku nieobecności uczestnika spowodowanej chorobą potwierdzoną zaświadczeniem lekarskim opłatę miesięczną odpowiednio się zmniejsza. W przypadku odwołania powyżej 10% zajęć instytucja zastrzega sobie prawo do wyznaczenia dodatkowych terminów zajęć bądź zwrotu części czesnego.

Wpłaty dokonywane z góry ujmowane są na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, a w miesiącu, w którym nastąpi realizacja usługi, przychód przeksięgowuje się w przychody bieżącego okresu. W razie braku możliwości zrealizowania usług, za które otrzymano wpłatę, dyrektor decyduje o zwrocie wpłat i następuje wyksięgowanie ich z konta „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Wpłaty dotyczą konkretnej usługi, dokonywane są w całości i nie przewiduje się ich końcowego rozliczenia.
Czy w takiej sytuacji wpłaty te mają charakter definitywny i należy je traktować jako faktyczną zapłatę, co oznaczałoby, że wystąpi obowiązek w podatku dochodowym w momencie otrzymania zapłaty?
Czy też wpłaty mają charakter ostateczny, chociaż są ujmowane na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, a w bilansie wykazuje się je w części „Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania”, a także istnieje ryzyko niezrealizowania usługi i konieczności zwrotu pobranych uprzednio wpłat? Czy jednak wpłatę za zajęcia należy traktować jako formę przedpłaty i wtedy przychód powstaje w momencie realizacji usługi? Jak wykazać te wpłaty w zeznaniu CIT-8?

Zastrzeżenia w umowie z agencją artystyczną dotyczące kary umownej

Na potrzeby organizacji koncertu instytucja podpisuje umowę z agencją. Agencja zastrzegła chorobę artysty jako siłę wyższą, która powoduje, że jej wystąpienie nie pociąga za sobą obowiązku zapłaty kar umownych. Choroba artysty to wypadek losowy, trudny do przewidzenia, ale w razie jego zaistnienia instytucja kultury zostaje bez artysty i z poniesionymi wydatkami na organizację koncertu. Trudno w takiej sytuacji zmienić termin, bo koncert jest planowany w ramach festiwalu plenerowego. Wydaje się słuszne, że agencja powinna w takiej sytuacji zapewnić innego artystę lub zwrócić koszty poniesione przez instytucję kultury.
Czy można zrobić takie zastrzeżenie w umowie?

Dodatek energetyczny dla instytucji kultury

Czy bibliotekom publicznym będzie przysługiwał tzw. dodatek energetyczny? Jeżeli tak, to w jakiej kwocie i w jakich okolicznościach?