Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 636

Osoba upoważniona do dokonywania wpisów i zmian w rejestrze instytucji kultury

Zgodnie z § 6 ust. 2 Rozporządzenia MKiDN z 26 stycznia 2012 r. w sprawie sposobu prowadzenia i udostępniania rejestru instytucji kultury (dalej: rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru instytucji kultury), zmiany wpisu w rejestrze dokonuje się z urzędu albo na wniosek dyrektora instytucji kultury lub osoby przez niego upoważnionej. Wzór księgi rejestrowej instytucji kultury (dalej: KRIK) stanowiący załącznik do tego rozporządzenia określa, że w pozycjach: kolumna 10 w dziale I, kolumna 8 w dziale II, kolumna 6 w dziale III, kolumna 6 w dziale IV wpisuje się: „Imię i nazwisko pełnomocnika organizatora dokonującego wpisu”.
Wpisów, zmian i wykreśleń w KRIK danej instytucji dokonuje pracownik właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej upoważniony zarządzeniem organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego. W treści zarządzenia określono, że:
„Upoważnia się Panią/Pana …, pracownika … w … do dokonywania wpisów, zmian wpisów oraz wykreśleń wpisów w Rejestrze Instytucji Kultury …”.
Czy wpisów w KRIK powinien dokonywać pracownik upoważniony zarządzeniem wydanym przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, który w praktyce dokonuje wpisu, czy kierownik komórki organizacyjnej posiadający pełnomocnictwo organizatora do składania oświadczeń woli i sprawującego nadzór z zakresu prawa pracy nad takim pracownikiem, jako posiadający pełnomocnictwo do składania oświadczeń woli?

Odwołanie dyrektora a odwołanie pełnomocnictwa

Dyrektor gminnego ośrodka kultury otrzymał od wójta zarządzenie, w którym odwołuje go z dotychczas pełnionej funkcji z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia bez świadczenia pracy i informuje o konieczności wykorzystania urlopu wypoczynkowego w czasie trwania wypowiedzenia. Jako powód odwołania wójt podał naruszenie przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem polegające na kwestionowaniu możliwości przeprowadzenia przez wójta gminy kontroli doraźnej oraz na całkowitym uniemożliwieniu przeprowadzenia wójta gminy zaplanowanej kontroli doraźnej w GOK w zakresie udzielonej instytucji kultury dotacji podmiotowej. Wójt zarzucił także dyrektorowi GOK całkowite nierespektowanie jego zwierzchnictwa służbowego (m.in. poprzez nieudzielenie wójtowi informacji o liczbie dni zaległego urlopu dyrektora). Z uwagi na brak zastępcy i udzielone upoważnienie zwykłego zarządu tego samego dnia dla prawidłowego funkcjonowania instytucji kultury dyrektor udzielił pełnomocnictwa rodzajowego pracownikowi GOK. Wójt natomiast poinformował pracowników GOK, że od tego dnia w związku z odwołaniem ze stanowiska dyrektor nie ma prawa świadczyć pracy.
Czy w okresie wypowiedzenia bez świadczenia pracy dyrektor może odwołać pełnomocnictwo udzielone jednemu z pracowników z uwagi na jego nielojalność i działania na szkodę ośrodka oraz udzielić pełnomocnictwa innej osobie?
Czy dyrektor może w tym czasie wypowiadać umowy o pracę?
Czy wójt, nie będąc pracodawcą dyrektora, może zlecać mu wykorzystanie urlopu wypoczynkowego oraz zakazać świadczenia pracy?

Urlop dyrektora na zakończenie pełnienia swojej funkcji a przekazanie obowiązków

Poza głównym księgowym instytucja kultury zatrudnia tylko dwóch pracowników etatowych: instruktora kultury i animatora. Dyrektor instytucji zamierza wziąć trzytygodniowy urlop wypoczynkowy na zakończenie trwania swojego powołania.
Czy jest to dopuszczalne?
Jeśli tak, to jak wygląda przekazanie wszystkich spraw i dokumentów następnemu dyrektorowi? Czy dokonuje tego osoba zastępująca dyrektora, a jeśli tak, to kto może otrzymać takie upoważnienie do zastępowania dyrektora i co powinno być w nim zawarte?

Jak wprowadzać instrukcje wewnętrzne?

W jaki sposób wprowadzać wewnętrzne instrukcje postępowania dotyczące pracowników i działalności ośrodka kultury związane z zachowaniem procedur bezpieczeństwa, np. w czasie pandemii?
Czy dyrektor ośrodka musi je wprowadzić zarządzeniem, czy wystarczy też takie instrukcje umieścić w miejscach ogólnodostępnych, np. na drzwiach?

Rada programowa w instytucji kultury

Czy gminny ośrodek kultury musi mieć radę programową?
Jeżeli nie, to czy w statucie może znaleźć się zapis, że może być powołana rada programowa?

Powierzenie pracownikowi pełnienia obowiązków dyrektora

Pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę w centrum kultury i wypoczynku (CKiW) powierzono — na podstawie zarządzenia burmistrza gminy — pełnienie obowiązków dyrektora. Porozumienie zmieniające warunki pracy tego pracownika podpisał burmistrz gminy.
Czy pracownik na czas pełnienia obowiązków dyrektora powinien złożyć wniosek o urlop bezpłatny?

Wprowadzenie odpłatności za prowadzenie działalności innej niż kulturalna

Gminny dom kultury (GDK) zatrudnia kapelmistrza, który prowadzi orkiestrę dętą. Orkiestra cieszy się dużą popularnością i często zapewnia oprawy muzyczne uroczystości w sąsiednich gminach. Dyrekcja GDK zastanawia się, czy nie wprowadzić odpłatności za te występy. Statut domu kultury pozwala na prowadzenie działalności innej niż kulturalna. Wynika z niego bowiem, że GDK może prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o odrębne przepisy poprzez organizowanie imprez rozrywkowych, koncertów w zakresie nieprzekraczającym zadań statutowych.
Czy na tej podstawie można pobierać odpłaty za oprawę muzyczną uroczystości, np. nadania sztandaru w OSP?

Opłata za przyjęcie zabytków do muzeum od prywatnego podmiotu

Do muzeum regionalnego zgłosiła się firma archeologiczna przeprowadzająca wyprzedzające badania archeologiczne w mieście, poprzedzające budowę drogi. Firma chce uzyskać od muzeum promesę na przyjęcie przez nie zabytków, które mogą być odkryte podczas tych badań. Znając specyfikę tego stanowiska, wiadomo, że będzie to ogromna liczba przedmiotów. Uznaje się, że zgodę na przyjęcie zabytków podejmuje dyrektor. Najczęściej decyzja ta zależy od dostępności miejsca w budynku muzeum. Spotyka się także rozwiązania polegające na tym, że muzeum przyjmuje zabytki, ale przekazujący kupuje do instytucji np. regały. Nieznane są natomiast przypadki pobierania opłat przez muzeum za przyjęcie zabytków.
Czy muzeum może przyjąć zabytki od tej firmy i pobrać za to opłatę? Czy aby móc pobrać taką opłatę, muzeum powinno mieć to zapisane w regulaminie lub w statucie?
Jaka umowa powinna być wówczas sporządzona?
Na co można przeznaczyć te środki? Czy są jakieś ograniczenia dotyczące kwoty, którą muzeum może pobrać od przekazującego zabytki?

Nieodpłatne przekazanie dyrektorowi egzemplarzy napisanej przez niego książki

Muzeum wydało 700 egzemplarzy książki napisanej przez dyrektora, za którą zapłaciło z dotacji podmiotowej i z otrzymanych darowizn. Publikacja opisuje dzieje lokalnej społeczności żydowskiej od momentu jej przybycia aż do II wojny światowej, która zakończyła ich historię w tym regionie. Książka promuje miasto i jego zabytki. Muzeum nie podpisało z dyrektorem umowy autorskiej o dzieło z przeniesieniem praw autorskich. Zarządzeniem dyrektora 400 egzemplarzy przekazano do sklepiku muzealnego, a 300 na promocję. Dyrektor za napisanie książki nie otrzymał wynagrodzenia.
Czy dyrektor może otrzymać nieodpłatnie 100 egzemplarzy książki z tych przekazanych na promocję? Czy jest to przychód dla dyrektora?
Do kogo należą prawa autorskie, gdy wydawcą jest muzeum?

Działalność gospodarcza prowadzona przez instytucję kultury w oświadczeniu odbiorcy paliw gazowych

Dom kultury wynajmuje dwa lokale, w których działalność prowadzi bank oraz fryzjer. Pozostała część domu kultury jest przeznaczona na działalność kulturalną.
W której części kolumny VII oświadczenia odbiorcy paliw gazowych ująć działalność kulturalną, a w której działalność gospodarczą?

Jak często zawierać umowę określającą zasady finansowania działalności instytucji kultury przez organizatora?

Instytucja co roku podpisywała umowę w sprawie finansowania działalności kulturalnej z gminą. Nowy skarbnik twierdzi, że umowa nie jest potrzebna, a wystarczy jedynie uchwała rady gminy w sprawie budżetu na 2022 r.
Czy skarbnik ma rację?

Zapisy statutu niezgodne z ustawą. Forma zatrudnienia kierownika biblioteki wchodzącej w skład innej instytucji kultury

Za zgodą MKiDN organizator połączył bibliotekę gminną z gminnym ośrodkiem kultury, w wyniku czego powstało gminne centrum kultury. Na okres trzech lat organizator powołał dotychczasowego dyrektora ośrodka kultury na stanowisko dyrektora centrum kultury.
W statucie organizator określił, że do obowiązków dyrektora instytucji kultury należy:

  • kierowanie działalnością statutową,
  • reprezentowanie na zewnątrz,
  • zarządzanie majątkiem,
  • opracowywanie planów działalności merytorycznej i finansowej,
  • wydawanie aktów prawa wewnętrznego, w tym zarządzeń i regulaminów,
  • sporządzanie sprawozdań,
  • zatrudnianie i zwalnianie pracowników.

Umieścił też zapisy o tym, że:

  • w razie nieobecności dyrektora zastępstwo pełni upoważniony pracownik instytucji,
  • za sprawy biblioteki odpowiada kierownik biblioteki, którego powołuje dyrektor,
  • wewnętrzną strukturę organizacyjną instytucji określa regulamin organizacyjny nadawany przez dyrektora po zasięgnięciu opinii wójta.

Czy osoba na stanowisku kierownika biblioteki w gminnym centrum powinna otrzymać powołanie na to stanowisko, czy też może zostać zatrudniona na umowę o pracę? Kierownik biblioteki nie zarządza majątkiem ani nie ma takich uprawnień jak dyrektor.