Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
[Szkolenie] Zamknięcie roku w instytucji kultury — jak zgodnie z przepisami i bezstresowo sporządzić sprawozdanie finansowe za 2022 r.?: 9 grudnia 2022 | [Webinar] Praca w godzinach nadliczbowych i dyżur pracowniczy w instytucji kultury: 14 grudnia 2022 | Wynagrodzenie pracowników kierujących instytucją kultury: 14 grudnia 2022 | [Szkolenie] Zamówienia podprogowe (do 130 000 zł) w instytucjach kultury: 13 stycznia 2023
W dziale Finanse znajdą Państwo porady dotyczące polityki rachunkowości, przestrzegania zasad finansów publicznych i dyscypliny finansów publicznych oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w instytucjach kultury ze szczególnym uwzględnieniem rozliczeń z organizatorem oraz rozliczania projektów.
Liczba artykułów w dziale: 984
Od kilku lat urząd gminy przekazuje bibliotece wyposażenie zakupione ze środków sołeckich dla zespołów oraz kół gospodyń wiejskich (KGW) działających na terenie danego sołectwa. Wyposażenie to jest wpisywane w inwentarz biblioteki i staje się jej majątkiem. Fizycznie jednak znajduje się poza siedzibą jednostki.
Czy takie postępowanie jest prawidłowe?
Czy w związku z tym, że biblioteka ma problem z inwentaryzacją tego wyposażenia, może umową darowizny przekazać ten majątek na rzecz KGW i na tej podstawie zdjąć majątek z inwentarza?
Biblioteka zmieniła z 300 na 500 zł próg, od którego będzie zaliczać poszczególne składniki majątku do pozostałych środków trwałych.
Czy w związku z tym musi przenieść środki z konta pozostałych środków trwałych do ewidencji ilościowej, a jeśli tak, to na jakim druku?
Instytucja ma też w pozostałych środkach trwałych rzeczy, które powinny być w księdze inwentarzowej ilościowej.
Czy powinna przenieść je do pozostałych środków trwałych (po zmianie polityki rachunkowości wartości początkowej z 500 do 10 000 zł)?
Jakim dokumentem w przypadku likwidacji filii bibliotecznej powinna przenieść jej środki trwałe do innych filii?
Dom kultury wynajął w 2012 r. pomieszczenia na dziesięć lat. Z uwagi na konieczność poniesienia nakładów na remont — strony porozumiały się w umowie, że najemca będzie ponosił odpowiednio mniejszą stawkę opłaty za najem. Po zakończeniu umowy najmu w 2022 r. wynajmujący stwierdził, iż w ramach rozliczenia inwestycji zostały ujęte, oprócz materiałów i usług budowlanych, również środki trwałe i wyposażenie, które częściowo zostało zużyte lub wymienione na inne (np. lampy, elementy sanitarne). Ponadto najemca pozostawił stałe elementy wyposażenia (trwała zabudowa baru, regały), które nie znalazły się w protokole rozliczenia poniesionych nakładów.
Czy instytucja kultury powinna wprowadzić do swoich ksiąg rachunkowych zwiększenie wartości budynku o nakłady poniesione przez najemcę?
Czy pozostawione sprzęty instytucja powinna wprowadzić do ewidencji środków trwałych lub odpowiednio wyposażenia, a jeśli tak, to jaką wartość należy przyjąć — wynikającą z dowodu zakupu czy rynkową?
Instytucja kultury po kilkunastu latach funkcjonowania przeprowadza się do nowo wybudowanego budynku.
Czy jeżeli otrzyma nowy budynek protokołem, to będzie to jej mienie wydzielone, czy też należy go księgować jako środek trwały i międzyokresowe rozliczenie przychodów?
Instytucja przekazuje gminie częściowo zamortyzowany środek trwały, który był wcześniej zakupiony częściowo z dotacji celowej otrzymanej z gminy i częściowo ze środków projektu Unii Europejskiej i zaksięgowany na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
Jak zaksięgować takie przekazanie na podstawie protokołu przekazania (PT)?
Instytucja kultury (niebędąca podatnikiem VAT) dokonała instalacji paneli słonecznych o mocy 10 kW. Budynek instytucji należy do organizatora (na podstawie umowy użyczenia). Czy w związku z tym jest to inwestycja w obcym środku trwałym i amortyzacja paneli to stawka 10%?
Jak prawidłowo zakwalifikować mobilne kino plenerowe o wartości 70 000 zł? Który dział, klasa, podklasa, symbol KŚT? Jaką stawkę amortyzacji przyjąć?
W styczniu 2020 r. instytucja zawarła umowę z firmą na zapewnienie nagłośnienia i oświetlenia podczas imprezy i na podstawie faktury zaliczkowej opłaciła na nią zaliczkę. Z powodu pandemii wydarzenie odwołano. Zaliczkę zaksięgowano na koncie 300 „Rozliczenie zakupu”. Instytucja chce skorzystać z usług tej firmy podczas imprezy w tym roku, jednak w ramach zapłaconej zaliczki.
Na jakiej podstawie ująć zaliczkę w koszty, jeśli nie będzie faktury?
Centrum kultury posiada w ewidencji środków trwałych plac zabaw (huśtawki, ławki, piaskownice, karuzele itp.). Przekazany instytucji przez wójta gminy obiekt jest już całkowicie zamortyzowany. W ewidencji elementów składowych placu zabaw nie widniała dotychczas nawierzchnia bezpieczna (miękkie maty). Obecnie instytucja zakupiła bezpieczne gumowe maty przerostowe, które mają zastąpić zużytą nawierzchnię. Ich koszt to 4000 zł.
Czy zakup mat powinien zwiększyć wartość placu zabaw, czy też należy zakwalifikować go do pozostałych środków trwałych (zgodnie z polityką rachunkowości należy on do grupy zakupów o wartości poniżej 10 000 zł)?
Lokalne stowarzyszenie zwróciło się do biblioteki z wnioskiem o sfinansowanie renowacji jego kronik.
Czy jest w ogóle możliwe finansowanie takiego działania przez bibliotekę, wydatkowanie środków na działanie niezwiązane bezpośrednio z działalnością biblioteki?
Samorządowa instytucja kultury ma na rachunku bankowym wolne środki finansowe (wypracowane przez kilka lat dochody własne).
Czy te środki finansowe może lokować w obligacjach? Jeśli tak, to czy istnieją ograniczenia co do okresu odsetkowego, np. czy musi mieścić się w roku obrotowym instytucji kultury? Jak wykazać nabyte środki w bilansie i sprawozdaniu Rb-N?
Gminna biblioteka publiczna złożyła w styczniu br. plan finansowy, wykazując przychody w wysokości przyznanej dotacji podmiotowej. Organizator zmniejszył bez jej zgody wysokość przyznanej dotacji podmiotowej w trakcie roku budżetowego.
Czy postąpił prawidłowo?
Co instytucja powinna zrobić w przypadku, jeżeli nie może zrealizować zaciągniętych zobowiązań w związku ze zmniejszeniem w trakcie roku budżetowego dotacji podmiotowej?
Biblioteka otrzymuje darowizny książkowe, które zostają wycenione i przyjęte protokołem. Księguje je następująco: Wn 014 „Zbiory biblioteczne” / Ma 760 „Pozostałe przychody operacyjne” oraz jednorazowa amortyzacja 402 „Amortyzacja zbiorów bibliotecznych” / Ma 072 „Umorzenie zbiorów bibliotecznych”.
Czy w związku z tym, że wszelkie koszty księgowane są na kontach zespołu 5 w korespondencji z kontem 490 „Rozliczenie kosztów”, otrzymane darowizny też należy dodatkowo księgować na kontach zespołu 5?